U bevindt zich hier: Home
Dit bericht de site van NRC Handelsblad.
Het kon niet uitblijven. Er raast een orkaan over de Amerikaanse oostkust en het debat over klimaatverandering laait op. Ineens valt het sommige kranten op hoe weinig de presidentskandidaten, Barack Obama en Mitt Romney, erover hebben gezegd, namelijk niets. Dat is sinds 1984 niet meer gebeurd, volgens de website Climate Central. De website ‘climatesilence.org’ eist dat de kandidaten zich uitspreken.
Deze kop staat op de site van de Volkskrant. De site gaat verder:
Door de wereldwijde klimaatverandering wordt de banaanfamilie een steeds belangrijkere bron van voeding voor miljoenen mensen. De vrucht zou in de toekomst wel eens de aardappel kunnen vervangen, blijkt uit een nieuw onderzoek waar de BBC over schrijft.
Madagaskar
foto Mariet van den Bergh (2010)
Dit meldt de site van de Volkskrant.
De omvang van het zee-ijs in de Noordelijke IJszee daalde de afgelopen drie decennia dramatisch. Volgens Nasa gebeurt ondertussen er aan het andere uiteinde van de aarde iets veel ingewikkelders. Uit een nieuw onderzoek blijkt dat de totale omvang van het zee-ijs rond Antarctica in de Zuidelijke Oceaan tussen 1978 en 2010 aanzienlijk is gegroeid. Deze groei is echter lang niet zo groot als de daling in het noordpoolgebied.
Dit item staat op de site van de Volkskrant op 14 oktober 2012.
Door de dit jaar mislukte oogsten in de VS, Oekraïne en andere landen, zijn de graanreserves geslonken tot hun laagste niveau sinds 1974.
'We produceren minder dan we consumeren. Daardoor raken voorraden uitgeput. De aanvoer is enorm klein en over de hele wereld zijn de reserves bijzonder klein. Daardoor is er geen ruimte voor onverwachte omstandigheden volgend jaar', stelt Abdolreza Abbasian, economist bij de Voedsel- en Landbouworganisatie (FAO) van de Verenigde Naties.
Een van 's werelds belangrijkste milieu-experts Lester Brown waarschuwt dat het wereldwijde voedselsysteem elk moment kan instorten. Het klimaat is immers niet meer betrouwbaar.
(strawberry poison-dart frog - dendrobates pumilio)
foto Mariet van den Bergh (2011)
Consumenten zijn bereid om duurzame producten en duurzaam vervoer van producten naar winkels in de binnenstad te steunen, zelfs wanneer dit betekent dat ze meer moeten betalen voor producten. Maar dit geldt alleen als zij daartoe een morele verplichting voelen en de sociale druk niet te groot wordt. Winkeliers en transporteurs willen een dergelijke duurzame vorm van stedelijke distributie, zoals Binnenstadservice in Nijmegen, steunen als het initiatief vertrouwenwekkend is, zonder financieel nadeel. Dit stelt Dianne Hofenk op basis van haar promotieonderzoek naar factoren die de steun voor duurzame initiatieven voor stedelijke distributie en detailhandel beïnvloeden. Zij promoveert op 19 oktober aan de Open Universiteit.
Milieuproblemen
Het vervoer van goederen naar winkels in binnensteden veroorzaakt veel milieuproblemen. Regelmatig worden initiatieven genomen om de stedelijke distributie van goederen duurzaam te organiseren.
Lees het bericht verder op de site van de Open Universiteit hier
Volgens de site van de Volkskrant moeten klimaatvoorspellers Groenland beter in de gaten houden. De hoeveelheid zoet water die vanaf dit eiland de Noord-Atlantische Oceaan in stroomt is groter dan gedacht - met mogelijk koele gevolgen.
Behalve dat er meer zoet water de zee in stroomt, is ook de snelheid van de zoetwaterstroom vanaf Groenland de afgelopen twintig jaar fors toegenomen. Dat schrijven aardwetenschappers uit Bristol, Utrecht, Enschede en Californië deze week in het vakblad Geophysical Research Letters. De gevolgen kunnen groot zijn: het zoete water doet niet alleen de zeespiegel stijgen, maar kan uiteindelijk ook de Warme Golfstroom afremmen, die onder meer Europa van warmte voorziet.
Lees het hele artikel hier
In NRC Handelsblad staat de volgende ingezonden brief
Laat net als ik eens tien dagen je auto staan
In de serie 'Keuzes voor Nederland' was vervoer aan de beurt (NRC Handelsblad, 2 oktober). Het is frappant dat álle partijen die aan het woord komen – of het nou politieke partijen of maatschappelijke organisaties zijn – de oplossingen zoeken in meer/minder asfalt, allerlei soorten heffingen en meer/minder snelheidsbeperkingen. De oplossing wordt dus vooral gezocht óp de weg.
Dat terwijl de enige structurele oplossing voor het fileprobleem een structurele wijziging van ons leefritme is. Dat gebeurt niet op de weg, maar juist van de weg. Door invoering van 'het nieuwe werken' op grote schaal zou het fileprobleem in één keer opgelost zijn. Maar dat wordt gezien als een 'kleine maatregel'; iets in de periferie van het probleem. Juist asfaltdiscussies zijn echter symptoombestrijding!
Op de site van de Open Universiteit staat het volgende bericht.
Op 9 oktober 2012 organiseert de Kamer van Koophandel Limburg het symposium 'Het ABC van duurzaamheid: waardecreatie met retouren'. Studenten die onder leiding van Harold Krikke, hoogleraar aan de Open Universiteit en universitair hoofddocent aan Tilburg University, afstudeeronderzoek deden naar het meten en verbeteren van de closed-loop supply chain zijn aanwezig bij de presentaties over duurzaam ondernemen.
Waardecreatie
Steeds meer bedrijven komen tot het besef dat hergebruik van producten kan leiden tot waardecreatie. Wij onderscheiden hierbij drie typen waarden: klanttevredenheid, vermindering van milieu-impact en economische waarde.
Lees verder hier