Welkom!

Met deze site (in ontwikkeling) willen wij een bijdrage leveren om op een open, positieve en constructieve wijze de hierna vermelde thema's te belichten.

De site wil verder een gids zijn naar- en een podium bieden voor waarnemingen en ideeën met betrekking tot die thema's uit allerlei bronnen.

Zelf een bijdrage leveren?

Indien gewenst kunt u ook zelf een bijdrage leveren. Neem in dat geval even contact met ons op.

 

Zoeken

Realisatie website:

sp ezwebdesign

Hoge snelheidslijnen China

NRC Handelsblad 02-07-2011: "De ijzeren slagaders van China".
China zet zwaar in op het railvervoer. Zo legt een nieuwe hogesnelheidstrein het 1.308 kilometer lange traject tussen Peking en Shanghai af in minder dan vijf uur.

Dat is meer dan een halvering van de reistijd (11 uur) op het gewone intercityspoor tussen Peking en Shanghai en nauwelijks sneller dan vliegen (1 uur en 40 minuten, in- en uitchecktijden en vaste vertragingen niet meegerekend).
Het hsl-net in China wordt 18.000 kilometer lang. De aanleg begon in 2003. Bijna de helft is klaar. In 2015 moet het project gereed zijn. Totale kosten: 270 miljard euro.
Volgens een hoofdingenieur van de Chinese spoorwegen heeft  De Wereldbank vastgesteld dat de economische en strategische waarde van de Harmonie Express boven elke twijfel is verheven. Volgens hem had China veel eerder moeten beginnen maar ze kozen in de jaren ’90 voor de aanleg van wegen en niet voor rails. Dat beleid is tijdig veranderd.
Volgens tegenstanders is het belang van de hsl voor de economische ontwikkeling beperkt, omdat China al beschikt over uitstekende spoor- en luchtvaartverbindingen. China komt echter goede verbindingen voor het vervoer van kolen, auto’s, pc’s en staalproducten te kort. Er zijn dagelijks enorme opstoppingen die ook leiden tot energietekorten, niet alleen in de overbevolkte oostkust, maar ook rond de nieuwe industriegebieden in het westen en zuiden. Op de bestaande sporen kunnen treinen al 200 kilometer per uur rijden. De kritiek dat de hogesnelheidslijnen, de nieuwe bruggen en tunnels als gevolg van corruptie niet voldoen aan internationale standaarden, worden weggewuift.
Volgens bedoelde hoofdingenieur rijden er elke dag opnieuw eerst twee lege testtreinen heen en weer. Ingenieurs en spoorwerkers inspecteren de nieuwe lijnen elke nacht. Hoge hekken beschermen het spoor tegen overstekende boeren, ezels, vee en fietsers. Er is een systeem dat waarschuwt bij gevaar voor aardbevingen. Bij temperaturen onder nul worden de rails verwarmd. De hsl-treinen kunnen 380 kilometer per uur kunnen halen, maar het maximum is op 300 kilometer gezet.
Het hele artikel, met nog veel meer feiten en wetenswaardigheden, is onder gemelde titel te lezen in NRC Handelsblad van 2 juli 2011.

© Klimaatladder.nl